Yrittäjille tarjotaan koulutuksella työkaluja tuotteistamiseen ja tarinallistamiseen

Ruoka- ja matkailualan ammattilaisille on suunniteltu Tuote ja tarina -koulutus, joka auttaa alojen toimijoita kehittämään ja tuottamaan innovatiivisia, houkuttelevia tuotteita ja palveluita. Se tarjoaa kattavan näkymän kestävän liiketoiminnan keskeisiin näkökohtiin. Koulutus järjestettiin keväällä 2024 ja nyt koulutus toteutetaan uudelleen.

– Pidämme koulutuksen lähikoulutuksena, jotta alojen toimijat kohtaavat ja muodostuu hyvää keskustelua, kokemusten vaihtoa sekä mahdollisia yhteistyökuvioita. Lähtökohta on, että tuloksena on konkreettisia tuloksia tuotteiden ja palveluiden muodossa. Siksi toivomme osallistujilta aktiivista osallistumista ja palautteen antoa.

– Syksyllä pääsemme tarkastelemaan keväällä alkaneen koulutuksen tuloksia. Palaamme kesän aikana kokeilussa olleisiin tuotteisiin ja palveluihin ja pohdimme kannattaako niiden jatkojalostaminen. Syksyllä käydään läpi myös markkinointi, hinnoittelu sekä kansainväliset asiat matkailualalla.

– Yrittäjät kaipaavat vahvaa tukea liiketoimintansa ja uusien palveluiden sekä tuotteiden innovointiin. Heillä on usein rajoitetusti aikaa sitoutua laajoihin koulutusohjelmiin, joten heille sopivat erityisen hyvin tiiviit koulutusmoduulit, kuten mikrotutkinnot tai mikro-opintokokonaisuudet. Ne tarjoavat yrittäjille joustavan ja osallistavan tavan päivittää ammattitaitoaan ja paikata mahdollisia aukkoja perinteisessä koulutuksessaan, vastaten samalla nopeasti muuttuvan yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin, koulutuksen vetäjä Inna Kopoteva Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista avaa.

– Maksuton koulutus on osa Mikkelin yliopistokeskuksen kestävän talouden toimenpidekokonaisuutta ja pilotti mahdollistetaan Mikkelin yliopistokeskuksen saamalla lisärahoituksella, Merja Hölttä yliopistokeskuksen koordinaatioyksiköstä kertoo.

Koulutus kattaa monia keskeisiä aiheita kuten asiakasymmärrys, tuotekehitys, vetovoimaisuus, strategia, vastuullisuus, tarinallistaminen, elämyksellisyys, matkailu, ruoka, luontopalvelut, pakkaus ja esille tuonti, hinnoittelu, viestintä ja markkinointi. Arviointi, jatkokehittäminen ja jatkomarkkinointi ovat myös keskeisiä osia ohjelmaa.

Koulutus sisältää luentojen lisäksi yksilö- ja ryhmätehtäviä, joiden avulla osallistujat voivat soveltaa oppimaansa käytännön liiketoimintaan. Painopiste on omien kehittämistarpeiden tunnistamisessa ja niihin liittyvien konkreettisten toimenpiteiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa.

Nyt alkavaa koulutusta on kehitetty ensimmäisen pilotoinnin perusteella, esimerkiksi syksyn koulutuksen aikataulutusta on muutettu. Syksyn aikana tuotetaan jokin tuote tai palvelu testattavaksi käytännössä. Loppujaksolla sen toimivuutta arvioidaan ja jatkokehitetään.

Konsepti sai alkunsa Ruralia instituutin Sprengtporten- ja Tikkutollo- hankkeissa. Nämä hankkeet  osoittivat tutkijoiden ja matkailualan yrittäjien yhteistyön voiman ja niissä nousi esiin maaseutumatkailualan yritysten kohtaamia haasteita, joita ovat palveluiden selkeä tuotteistaminen, monipuolisen ohjelmatarjonnan rakentaminen sekä kasvavat asiakasodotukset.

Lisätietoja: