Pelillistämisen ja informaatioteknologian asiantuntija

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun International Business -koulutusohjelman Global Game Industry -kurssin opetus on loppunut Mikkelin yliopistokampuksella jo puolisen tuntia aiemmin, mutta opiskelijat ovat vielä halunneet jäädä kyselemään apulaisprofessori Lobna Hassanilta kansainvälisen peliteollisuuden kuvioista ja pohtimaan alaan liittyviä kysymyksiä.

– Opiskelijat tietävät pelialasta jopa enemmän kuin minä ja ovat innostuneita puhumaan aiheesta myös opetuksen jälkeen, Hassan naurahtaa.

International Business -koulutusohjelmassa kandidaatin tutkintoa tekevät opiskelijat suorittavat opintojaan kolmen viikon intensiivijaksoissa Mikkelin yliopistokeskuksella. Global Game Industry -kurssilla syvennytään kolmen viikon ajan muun muassa pelien kehitykseen, bisnesmalleihin menestyspelien takana ja pelien etiikkaan. Globaalin peliteollisuuden isoin ala on mobiilipelit.

– Peliteollisuus on kansainvälisesti todella iso bisnes ja sidoksissa myös moneen muuhun globaaliin alaan. Vaikka ei olisi kiinnostunut peliteollisuudesta, kurssin oppeja voi soveltaa esimerkiksi teknologiateollisuuteen ja muotibisnekseen, Hassan sanoo.

Kännykkäpelit ovat kovaa bisnestä

Kurssilla opiskelijat myös työskentelevät kansainvälisten ja suomalaisten peliyritysten kanssa. Eräs yritys on parhaillaan julkaisemassa uutta peliä ja pohtii, miten sitä voisi markkinoida paremmin kohderyhmälle.

– Opiskelijat ovat tuoneet tähän ajatuksia ja ehdottaneet esimerkiksi, että peliä kannattaisi markkinoida enemmän TikTokissa, koska pelaava sukupolvi on siellä. Opiskelijoilla on ollut peliyrityksille nerokkaita ratkaisuja, joista moni yritys on hyvin kiinnostunut, Hassan sanoo.

– Yritysten kanssa työskentely auttaa opiskelijoita luomaan verkostoja pelifirmojen suuntaan, mikä voi tulevaisuudessa avata ovia myös työpaikkoihin.

Hassan ei voi paljastaa kaikkien yritysten nimiä liikesalaisuuksien vuoksi, mutta kertoo, että kurssilaiset vierailivat taannoin suomalaisessa Ubisoft RedLynx -pelifirmassa. 

– Se oli opiskelijoiden mielestä hyvin innostava kokemus. Moni on ymmärtänyt tällä kurssilla, että hassut kännykkäpelit voivat olla vakavaa bisnestä. 

Lobna Hassan opettaa Global Game Industry -kurssia Mikkelissä toista kertaa. Hän pitää Mikkeliä mielenkiintoisena kaupunkina, jossa historia on vahvasti läsnä. – Esimerkiksi Sodan ja rauhan keskus Muistissa on hyödynnetty peliteknologiaa hyvin kiinnostavasti virtuaalisen kokemuksen avulla, mikä muistuttaa omia tutkimusaiheitani eli sitä, miten empatiaa voidaan herättää pelillistämällä.

Realistisia kokemuksia vr-laseilla ja ar-tekniikalla 

LUT-yliopiston Lahden kampuksella työskentelevä Lobna Hassan vierailee Mikkelissä opettamassa kurssia kolmen viikon ajan. Hänen osaamiseensa voi tutustua Mikkelissä myös Helsingin Tieteen päivien yhteydessä järjestettävässä etäsessiossa tammikuussa 2023, kun hän luennoi aiheesta “The new beginning of Metaverse”.

Termi metaverse tarkoittaa internetin laajentumista tilallisiksi tai ruumiillistetuiksi kokemuksiksi virtuaalisen (vr) ja lisätyn todellisuuden (ar) tekniikoiden avulla. 

– Ideana on, että kaikki tapahtuu virtuaalisesti, mutta kokemus on hyvin realistinen, kun käytetään esimerkiksi vr-laseja tai ar-tekniikkaa, jolla voidaan esimerkiksi lisätä uutta kuvaa olemassa olevaan ympäristön päälle. Tekniikoiden avulla esimerkiksi etäkokoukset voivat tuntua siltä kuin olisit oikeasti samassa tilassa toisten kanssa.

Tutkimus ja teollisuus on ollut kiinnostunut metaversesta jo pitkään, mutta se liikahti kunnolla eteenpäin vuonna 2022, kun teknologiajätit Microsoft ja Meta investoivat siihen kymmeniä miljardeja euroja. 

Lobna Hassanin Mikkelin-luento pohtii metaversen hyviä ja huonoja puolia. Hyvää on teknologian kehitys, mutta sitä pitäisi rakentaa vastuullisemmin.

– Metaverse voi tarjota hyviä osallistumisen kokemuksia esimerkiksi vakavasti sairaille, jotka eivät voi liikkua kotoa ulos. Toisaalta metaverse voi myös syrjäyttää ihmisiä, sillä kaikilla ei ole pääsyä sen teknologioihin: esimerkiksi vr-lasit on suunniteltu miesten päähän ja ei-silmälasipäisille, joten niiden käyttö on naisille ja näkörajoitteisille hankalampaa, Hassan sanoo. 

Mikkelin Tieteen päivät 22.-23.2.2023

Erillisenä etäsessiona järjestetään luentokokonaisuus 11.1.2023 osana Helsingin Tieteen päiviä

Lisätietoja www.muc.fi/tapahtumat 


Lobna Hassan

• Työskentelee LUT-yliopistossa Lahden kampuksella apulaisprofessorina. Vieraileva opettaja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun International Business -koulutusohjelmassa.

• Tutkii ryhmänsä kanssa teknologian kestävyyttä, inkluusiota ja saavutettavuutta. Ajankohtainen tutkimusaihe muun muassa digitaalisten pelien inkluusio eli se, miten erilaisten vähemmistöryhmien pelaamista voitaisiin helpottaa: miten esimerkiksi näkörajoitteisille voitaisiin luoda pelejä, joissa olisi helppo navigoida, ja miten eri sukupuolet, vaikkapa transihmiset, esitetään peleissä tasa-arvoisemmin.

• Väitellyt tohtoriksi 2018 Hankenista, väitöksen aiheena informaatioteknologian ja pelillistämisen hyödyntäminen muun muassa koulutuksessa ja ilmastonmuutoksen torjunnassa. 

• Maisteriksi 2014 Kairon yliopistossa. Kotoisin Egyptistä.

• Hassanin tutkimuksia ovat rahoittaneet muun muassa Liikesivistysrahasto ja Suomen Kulttuurirahasto.


Teksti: Elina Jäntti
Kuvat: Ulla Jurvanen, Kuvapankkikuvia