Vihreä markkinointi tehoaa autokaupassa

Aalto-yliopiston International Business -kandidaattiohjelman ja Mikkelin yliopistokeskuksen vuoden 2023 MUC Thesis Award -tunnustuksen sai Thu Nguyen.

Thu Nguyen tutki opinnäytetyössään elinkaariarvioinnin vaikutusta vihreään markkinointiviestintään autoteollisuudessa.

Opinnot ja kandidaattitutkielman tekeminen Mikkelissä olivat elämää rikastuttava kokemus, joka auttoi kasvamaan sekä henkilökohtaisesti että ammatillisesti, Thu Nguyen sanoo. Hän jatkaa opintojaan ulkomaanvaihto-ohjelmassa Milanossa ja maisteriohjelmassa Aalto-yliopistossa Espoon Otaniemessä valmistuttuaan kandidaatiksi Mikkelin yksiköstä keväällä 2024.

– Elinkaariarvioinnin avulla autoteollisuudessa voidaan edistää ympäristöystävällistä suunnittelua. Sitä voidaan käyttää myös kuluttajamarkkinoinnin parantamisessa, International Business -kandidaattiohjelmassa opiskeleva Nguyen kertoo. 

Opinnäytetyössään Nguyen tutki, miten kuluttajat suhtautuvat ympäristöväittämiin ja miten elinkaariarviointia voidaan käyttää markkinointityökaluna Euroopan autoteollisuudessa.

Nguyen keräsi aineistonsa kyselytutkimuksella. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä, jotta voitiin selvittää elinkaariarviointi-pohjaisen tiedon ja vihreän markkinointiviestinnän välinen suhde. 

Oletus oli, että ympäristönäkökulmien liika korostaminen voi vaikuttaa kuluttajiin negatiivisesti. Tulokset kuitenkin osoittavat toista.

– Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että elinkaariarviointiin pohjautuvan tiedon sisällyttäminen vihreään markkinointiin voi lisätä kuluttajien ympäristötietoisuutta ja koettua tuotteen arvoa, mikä lisää aikomuksia ostaa vihreä tuote. 

Tutkielman ohjasi markkinoinnin apulaisprofessorina Cearan yliopistossa Brasiliassa työskentelevä Marcio Mota. Hän opettaa Aallon International Business -kandidaattiohjelmassa brändinhallintaa ja käy luennoimassa kolmen viikon Brand Management -kurssin vuosittain tammikuussa. 

Motan mukaan Ngyuenin kandidaattitutkielma voi auttaa autoyrityksiä parantamaan vihreää markkinointiviestintäänsä ja lisäämään brändiuskollisuutta ympäristötietoisten kuluttajien keskuudessa. 

– Lisäksi tutkimuksessa korostetaan, että on tärkeää tarjota kuluttajille selkeää ja tarkkaa tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista.

International Business -kandidaattiohjelma ja Mikkelin yliopistokeskus palkitsevat parhaan opinnäytetyön tekijän vuosittain. Vuonna 2023 palkinnon teema oli ”Kestävä kehitys ja/tai digitalisaatio liiketoiminnassa”. 

Teksti: Elina Jäntti
Kuva: Ulla Jurvanen