Mikkelin lukion oppilaat käyvät joka kevät tutustumassa yliopisto-opetukseen Aalto-yliopiston luennoilla. – Lukiolaisille on tärkeää nähdä, millaista opiskelu yliopistossa on, sanoo opettaja Helena Erkkala.
Parisenkymmentä Mikkelin lukion toisluokkalaista istuu Aalto-yliopiston luokassa Mikkelin Yliopistokeskuksella.
On toukokuun alku, ja meneillään on professori Finbarr Bradley Green Ventures -kurssin luento. Myös Aalto-yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan kandidaattiohjelman opiskelijat kuuntelevat opetusta keskittyneesti.
Mikkelin lukion valinnaisen englannin kurssin ja yrittäjyyskurssin opiskelijat ovat vierailleet Aalto-yliopiston luennoilla jo monena keväänä. Aallon kauppakorkeakoulun Mikkelin yksikkö on tehnyt lukion kanssa yhteistyötä yleisemminkin jo useiden vuosien ajan.
Vierailujen tarkoitus on tutustuttaa lukiolaisia yliopisto-opetukseen ja saada myös harjoitusta englannin kielen kuunteluun ja puhumiseen.
– Mikkelin lukio on mukana yliopistokeskuksen koordinoimassa Tiedepolku-toteutuksessa, jonka tavoitteena on tutustuttaa jokainen toisen asteen opiskelija alueen korkeakoulutoimijoihin ja eri tieteenaloihin joko vierailujen tai tutustumiskurssien kautta, kertoo Mikkelin lukion englannin kielen lehtori Helena Erkkala.
Luentovierailujen lisäksi Mikkelin lukion opetusryhmiä osallistuu vuosittain yliopistokeskuksen järjestämille Tiedepäivien luennoille.
– Uuden opetussuunnitelman myötä korkeakouluyhteistyön merkitys osana lukio-opintoja on entisestään korostunut. Englannin kielen opetusryhmille on myös arvokasta päästä vierailemaan ympäristöön, jossa kieltä käytetään aidossa vuorovaikutuksessa, Erkkala sanoo.
“Yliopistossa voi ilmaista itseään vapaammin”
Tällä kertaa Green Ventures -kurssin luennolla käydään läpi muun muassa kestävän kehityksen liiketoimintaa sekä paikallisen identiteetin ja paikan tunnun merkitystä kestävien tuotteiden ja palveluiden luomisessa.
Luennon aihe on lukiolaisten näkökulmasta osuva, sillä valinnainen englannin kurssi on luonto- ja ympäristöaiheinen.
Luento-osuuden jälkeen professori Bradley jakaa lukiolaiset ryhmiin, joihin tulee mukaan myös Aalto-yliopiston opiskelijoita. Ryhmät ideoivat yhdessä ratkaisunsa turhan jätteen vähentämiseen. Keskustelu ryhmissä on vilkasta, ja lopuksi ryhmät esittelevät ratkaisunsa toisille yksi kerrallaan luokan edessä.
Lukiolaiset esittelevät keksintönsä sujuvalla englannin kielellä, ja Bradley on hyvin tyytyväinen innovatiivisiin ideoihin.
Bradley toivoo, että vierailu yliopistolla jättää lukiolaisten mieleen jonkin verran tietoa kestävien palveluiden luomisesta.
Tärkeämpää on kuitenkin antaa heille ajattelemisen aihetta tuleviin opintoihin.
– Opiskelu yliopistossa on hyvin erilaista kuin lukiossa. Esimerkiksi opettamisessa voi ottaa enemmän vapauksia. Itse opetan hyvin vapaalla ja luovalla tyylillä enkä usko, että kovin moni muu opettaa samalla tavalla, Bradley sanoo.
– Lukiolaisille on hieno mahdollisuus päästä näkemään, että yliopistossa voi ilmaista itseään vapaammin.
Hyvä ja hyödyllinen kokemus
Luennolle osallistuneet lukion toisluokkalaiset Olivia Lukkarinen ja Anni Leskinen pitivät luentoa hyvänä ja hyödyllisenä kokemuksena.
Luennon aihetta enemmän heitä motivoi monipuolisempi kielitaidon kartuttaminen kuin lukion penkillä.
– Oli kiva päästä puhumaan englantia ja tutustumaan kansainvälisiin opiskelijoihin, Lukkarinen totesi luennon jälkeen.
– Englannin puhuminen oli kiva kokemus, sillä lukion tunneilla englantia ei pääse käyttämään niin paljoa käytännössä, Leskinen sanoi.
Helena Erkkalan mukaan lukiolaisille on ollut erittäin mieluisaa ja silmiä avaavaa päästä näkemään, minkälaista yliopisto-opiskelu on.
– Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa on Mikkelin lukion toteuttamalle korkeakouluyhteistyölle erittäin tärkeää ja se on toiminut erinomaisesti. Kurssipalautteissa Aallon vierailu on yksi kurssin kohokohdista.
Juttu ja kuvat: Elina Jäntti