
Biologiaa, arkeologiaa, avaruutta ja dinosauruksia. Näitä ja monia muita aiheita tutkitaan ja ihmetellään torstai-iltapäivisin Mikkelin yliopistokeskuksen tiedekerhossa.
Mikkelin Päämajakoulun alakoululaisille suunnattu tiedekerho osa yliopistokeskuksen järjestämää tiedekasvatusta. Kerho on koululaisille maksuton, ja se järjestetään Harrastamisen Suomen mallin mukaisesti koulupäivän yhteydessä.
Kerhossa on vielä tilaa uusille osallistujille. Päämajakoulun oppilaat voivat tulla halutessaan mukaan pitkin syyslukukautta.
– Tiedekerhossa tehdään erilaisia tiedekokeita ja testailuja ja tutustutaan erilaisiin ilmiöihin, kertoo toinen kerhon ohjaajista, Xamkin yhteisöpedagogiikan opiskelija Heidi Immonen.
Immonen ja toinen kerhon ohjaaja, Xamkin yhteisöpedagogiikan opiskelija Viivi Honkanen, ovat suunnitelleet myös kerhojen sisällöt ja toteutuksen. Teemat vaihtuvat viikoittain.
– Lapset saavat myös toivoa aiheita, joita he haluaisivat käsitellä, Honkanen sanoo.
Toiminnallista ja rentoa tekemistä
Tiedekerhot tarjoavat lapsille tilaisuuden oppia tiedettä toiminnallisesti ja kokeilemalla.
Kerhotilana toimii yksi Aalto-yliopiston luokista, josta on tehty tiedeluokka. Tilassa on käytettävissä muun muassa mikroskooppeja, petrimaljoja, pipettejä ja erilaisia tarvikkeita kokeiden tekemiseen.
Kerhoon osallistuu pienehkö ryhmä, alle kymmenen lasta, mikä mahdollistaa ohjaajien mukaan aktiivisen osallistumisen.
– Teemme kerhossa paljon käytännön tehtäviä, kuten ryhmätöitä. Teorian sijaan tekeminen on toiminnallista ja rentoa, Heidi Immonen sanoo.
Kerhoon kuuluu myös mahdollisia vierailuja esimerkiksi kirjastossa ja muissa tiedekasvatukseen sopivissa paikoissa.
Hyödyllisiä oppeja
Ohjaajien mielestä tiedekasvatus on tärkeää, sillä se opettaa lapsille ja nuorille monenlaisia hyödyllisiä taitoja.
“Tieteen aiheiden ymmärtäminen kasvattaa luovuutta, päättelykykyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Jos oppii tiedettä jo nuorena, siitä voi olla hyötyä myös tulevaisuudessa ja mahdollisesti työelämässäkin”, Heidi Immonen pohtii.
Kerhot tukevat laajempaa tiedekasvatuksen tavoitetta: ne innostavat lapsia tutkimaan, kysymään ja ymmärtämään maailmaa monipuolisesti.
– Kiinnostus kaikenlaiseen ihmettelyyn kasvaa, ja oppii myös uteliaisuutta maailmaa kohtaan, Viivi Honkanen lisää.
Lisätietoja: Heidi Huovinen, projektipäällikkö, tiedekasvatus, heidi.huovinen@muc.fi, +358 50 443 4003
Teksti: Elina Jäntti
Kuva: Ulla Jurvanen